صلح در گرو جامعه جهانی است
بحرانی که در 14 سال گذشته بر کشور حاکم است محصول رقابت های بزرگ جهانی است. در داخل کشور هم برخی از گروه های سیاسی که ابزار استفاده کشورهای منطقه ای و جامعه جهانی هستند در ایجاد این بحران نیز نقش دارند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۳۹۴/۵/۳۰ کد خبر: 101153 منبع: پرینت

هرچند سرچشمه گروهک های تروریستی در افغانستان، استخبارات پاکستان شناخته شده اما جامعه جهانی و در راس آن آمریکا بانی اصلی ایجاد جنگ و وحشت در منطقه است. در این میان طی سال های گذشته برخلاف وعده هایی که پاکستان همواره درزمینه آوردن صلح و ثبات در کشور داده است نیروهای تروریستی به کشور وارد کرده است. حال با مرگ ملا محمد عمر و تعیین ملا اختر منصور به عنوان رهبر جدید گروه طالبان، گروهی که به عنوان بزرگترین گروه مخالف افغانستان است بر سر پروسه صلح چه خواهد آمد؟

داکتر آصف بکتاش آگاه سیاسی در برنامه راه حل با اشاره به تحولات اخیر و مخالف بودن ملا اختر منصور با صلح گفت: تحولات اخیر از سیاست های غافلگیرانه دولت پاکستان پرده بر می دارد. ملا اختر منصور 2 سال و 4 ماه رهبری را بر عهده داشته است اما شورای رهبری طالبان بی خبر بوده اند و اگر با خبر بودند فرماندهان خود را در جریان قرارنگذاشته بودند. این سناریو از سوی پاکستان تنظیم شده است و زمانی که تحت فشار قرار گرفت مرگ ملاعمر را افشا کرد.

وی افزود: در مذاکرات دور دوم با نمایندگان طالبان، یک هیات با صلاحیت طالبان باید با جانب افغانستان به مذاکره می نشست که همان خود سبب اختلافات در رهبری طالبان شد که در نتیجه مرگ ملاعمر را افشا کردند. دولت پاکستان ناگزیر شد فشار وارد کند بر شورای رهبری طالبان و تا ملا اختر منصور را به عنوان رهبری انتخاب کند. قطعا استخبارات پاکستان در زنده نشان دادن ملا عمر دست داشته است و تنظیم کننده سناریوی نمایشی زنده بودن رهبر طالبان بوده است اما امارات اسلامی با مرگ ملاعمر پایان و حکومت طالبان دیگر پایان یافته است.

داکتر بکتاش در مورد پیمودن راه صلح با توجه به وضعیت کنونی گفت: موضوع جنگ و صلح در کشور موضوعی است که 3 بعد کشور، منطقه و جهان را در بر می گیرد. بحرانی که در 14 سال گذشته بر کشور حاکم است محصول رقابت های بزرگ جهانی، منطقه ای و کشورهای همسایه است. در داخل کشور هم برخی از گروه های سیاسی که ابزار استفاده کشورهای همسایه، منطقه و جهان هستند درایجاد این بحران نقش دارند. اگر بخواهیم صلح و ثبات به افغانستان باز گردد باید به حل مسایل در این 3 بعد توجه شود.

وی با مرگ ملا عمر و بی خبری گروهی از آنان از مرگ رهبر خود میان رهبران طالب شکافی ایجاد شده است. همچنین مشخص شد که از آنان به عنوان ابزار برای ادامه جنگ و خونریزی استفاده شده است. هرچند گروه های طالبان همه از استخبارت پاکستان تمویل می شوند. البته استخبارت پاکستان خود نیز تطبیق کننده سناریوی برخی قدرت های منطقه ای و جهانی است.

آصف بکتاش در مورد گذشتن تاریخ مصرف طالبان در کشور نیز گفت: طالبان پدیده ای بود که به گفته هیلاری کلینتون و بی نظیر بوتو توسط کشورهای آمریکا، انگلیس، عربیستان و پاکستان در کشور ایجاد شد. در حال حاضر نیز تاریخ مصرف این پروژه گذشته است و پدیده جدید دیگری به نام داعش در کشور نفوذ کرده است. داعش نیز همان گروه های افراطی هستند که قبلا در پاکستان ساخته و پرداخته و به درون افغانستان تزریق شده اند ظاهرا بدیلی برای طالبان خواهند بود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جامعه جهانی به رهبری امریکای جنایت کارهیچ وقت به نفع مردوم افغانستان کار نکرده ونخواهد کرد.
یاران ابوذر

>>>   شما خیلی به جا فرمودید! یگانه راه همین است که شما پیشنهاد نمودید، یعنی دزد را چوپان بگیریم.

>>>   این سخنان که پاکستان دشمن ما است ای اس ای طالبان را تجهیز میکند امریکا به انها کمک میکند درد مارا دوا نمیکند همه میدانند که همین طور هست ایا ما به خاطر کشور خود کدام تغیرکردیم ایا ما به خاط دفاع از نوامیس سخن استقلال به جایش نوامیس یعنی زن خواهر ومادر که داعش اختیارش به خود میگیرند با هم متحد شدیم ایا افغانها درسابق بدروغ تاپه نمیزد که دخترش به مکتب میبرد دولت را کافر خطاب میکرد وامروز که داعش به مردم مشرقی فرمایشداده مادرت این لباس زنت ایلبس خواهرت ان لباش بپوشند دختران جوان را به مامعرفی کنید بازهمه خاموش هستند حتی پشتونها هم بی غیرت شده وخاموش میباشند به هر صورت افغانها باید دربین خود متحدشوند واین اتحاد جبری است به این ... که کیها درامور ما مداخله میکنند دشمن دشمن است ازهر نیرنگ کار میگیرند ما باید چه کیم که ازین نیرکها خودرا نجات دهیم .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است