گوشه ای از طبیعت ولایت بدخشان
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۶    ۱۳۸۹/۲/۱۴ کد خبر: 10049 منبع: پرینت

بدخشان یا بذخشان ولایتی است در شرق کشور و متصل بترکستان شرقی، مرکز آن امروزه فیض آباد است، بدخشان یکی از قدیمی‌ترین مناطقی است که در شاهنامه فردوسی از آن یاد شده است. بدخشان همچنین در چامه‌های شاعران به کیفیت لعل خویش معروف بوده است.

این ولایت با مساحت۴۷۴۰۳ کیلومتر مربع با جمهورهای تاجیکستان، پاکستان و ولایت سینکیانگ جمهوری مردم چین دارای مرز مشترک است.

بدخشان دارای کوههای بلند و رودخانه‌های خروشان است، کوه‌های مهم این ولایت خواجه ‌محمد، هزارچشمه و سفیدخرس نام دارند. بلند ترین قلهِ کوه‌های هندوکش در خاک افغانستان بنام نوشاخ و پامیر که به نام بام دنیا معروف است، در این ولایت موقیعیت دارد.

رودخانه‌های مهم آن عبارت‌اند از رود
کوکچه، واخان، انجمن، وردج، تگاب، تنگی شیوا، پامیر، جرم، چاهیل در سرغیلان، آغرده در غارسپان، غوری‌سنگ، درواز، راغ.ولایت بدخشان ۵۳ فیصد منابع آبی افغانستان را داراست. دریاچه (در فارسی افغانستان جهیل)‌های آن شیوا، زرقل و چقمقین نام دارند.

فراورده‌های عمده این ولایت گندم، جو، جودر ( گندم سیاه )، جواری ( ذرت )، و ارزن است، از جمله میوه‌های این ولایت توت و چارمغز، زردآلو، آلوبالو و سیب آن مشهور است. سیب بهارک و چارمغز سرغیلان در این ولایت از شهرت خوبی برخوردار است.

بدخشان به داشتن معادن لعل، لاجورد و طلای خویش دارای شهرت است.

حال نگاهی داریم به گوشه ای از طبیعت ولایت بدخشان

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133513503.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133514532.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133514681.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133512248.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133513152.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133511563.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133511140.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133513208.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133514628.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133514881.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133511514.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133514924.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133513366.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201005/201005041133511348.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی زیبا ولی حکومت در طول 8 سال هیچ کاری در بدخشان نکرد. چهار چاپلوس و دزد بدخشانی را تمویل کرد و آنها پول را در جیب شان زدند و هیچ پرسانی هم صورت نگرفت. مردم در بعضی مناطق بدخشان گیاه و علف میخورند. هر کس دوشنبه شب 03-05-2010گزارش استانی تلویزیون..... را دیده باشد ، خوب میداند که در بدخشان هیچ کاری صورت نگرفته است. و زلمی مجددی همه چیز مردم را چورچپاول کرده چون نماینده خاص کرزی است. و رییس اجرایی بدخشان سبغت خاکساری دست نشانده زلمی مجددی هم چورچپاولگر بیش نیست. حتی معاشات مامورین اش را نمیدهد. والی بدخشان هم که است دست نشانده زلمی مجددی است. کرزی تنها بدخشان را از گوش و چشم زلمی مجددی میشنود و می بیند مثل که امریکا و دیگر کشور ها افغانستان را از گوش چشم پاکستان می بینند و میشنوند. خداوند مردم بدخشان را از شر این قاچاقبران مواد مخدر نجات دهد. قسم که در پرده تلویزیون,,,, دیده شد مردم بدخشان خیلی غریب و بیچاره هستند و خیلی زنده گی مشقت بار دارند. کسانیکه صحبت میکردند و نظر میدادند سرسوزن هم به مردم کاری نکردند . خیلی تاثر آور بود

>>>   بخدا خیلی خو ش شد م
تشکر افغا ن پیپر !
خدا کند در کشور ما صلح و امنیت بر قرار و را ه ها ی مو ا صلا تی بهتر شود منبع بسیار خو بی تو رستی ا ست .
خو شحا ل لغما نی

>>>   تشکر از معلوخوبتان واقعا معلومات خیلی عا لی است .
اګر امکان داشته باشد تا معلومات بیشتر ارایه بدارید.
عبدالظهور ازولایت زابل

>>>   یاد عبدالحی شیدا شهید راه آزادی ، شاعر چیره دست وتوانا که محتر م دکتور ناشناس شعر زیبایی میهنی آورا تحت نام افغانستان هم خوانده است ، گرامی باید ،
ایشان امیر جبهات حزب اسلامی افغانستان در بدخشان بودند که مردانه زنده گی کردند و هیج داغی به دامن جهاد مقدس نگذاشته اند بلکه عزت شان باقی خواهد ماند .
روح همه شهیدان پاک پاز افغانستان شاد باد
شهلا کریمی از کابل

>>>   چه نظر بدهیم خداوند متعال دو چیز را، در افغانستان زیاد خلق کرده،یکی کوه ها و دیگر آن ملیت ها و اقوام مختلف. باآنهم، خالق واحد لاشریکرا ملیونها بار شکر گذاریم که همین را بما نصیب گردانیده) ان الله یخلق ما یشاء) ای کاش که دشمنان معلوم الحال همین سرزمین کوهستانی و کثیر الملیت دست مداخله بی شرمانه خود را، ار سر ملت و میهن عزیز ما قطع کنند. الهی دشمنان میهنم و عمال داخلی آنرا به قهرجهنم ابدی بفرست.آمین یارب العالمین.
ح.م.ی.سوال گر

>>>   ای کاش مردم ما هم دلشان به پاکی این طبیعت زیبا بود ای کاش .........

>>>   با عرض سلام خدمت شماباید بگویم که جنگ های چندین ساله
در وطن با عث شده که ما نسل جوان از دیدن طبیعت زیبای کشور مهروم بمانیم واقعا طبیعت زیبای داریم امید وارم که در آینده از دیگر نقاط مملکت نیز تصویر داشته باشیم
تشکر از مسئول سایت
نذیراحمد از مسکو

>>>   بسیار زیبا موفق باشید.

>>>   بسیار زیبا بود تشکر از عکاس و سایت افغان پیپر، چنین تصاویر معرف دقیق طبیعت زیبای ولایات و شهر های تاریخی افغانستان می باشد.
با تشکر
احمد از -هند

>>>   زنده باد بدخشان زیبا و با فرهنگ.

>>>   دوستان عزیز! چرا از دولت فعلی گلایه دارید ؟ چرا از شخص ربانی چپاولگر پرسان نمی کنید او به با داشتن این همه امکانات به منطقه چه کرد ؟

>>>   سلام حضور همه خوانندگان عزیز!
امید وارم که همه خوب و خوشحال بوده باشند. بدخشان زیبا است و هر ولایت افغانستان زیبائی خاصی خود را دارد اما بدخشان با دریاهای خروشانش و کوه های بلندش به این زیبائی افزوده است . مردم بدخشان حلیم و طبع شعر را دارند که طروات نسیم سحر گاه بدخشان را میتوان در کلیمان زیبای سیده مخفی بدخشی و سایر شعرا این دیار دید. اما متآسفانه برای این ولایت دور افتاده کاری هم نشده و بنده مقصر جناب ربانی را نمیدانم چون در آنزمان 50 ملیارد دالر برای افغانستان کسی کمک نکرده بود اما مقصر کرزی هم نیست چون باید کرزی به فکر جنوب باشد نه به فکر شمال..هر چند رئیس جمهور است اما انتخابات اخیر نشان داد که کی کرزی را میخواهد و کی نه ؟ این مردم بدخشان هستند که تا هنوز حق خود را نخواستند و گذاشتن اشخاص مانند زلمی خان سود بیبرد ...بهر حال واقعاً اگر در ولایات ظرفیت جذب سیاحان دارد سرمانه گذاری شود ، آینده درخشان را این ولایات خواهد داشت .
والسلام
جعفر - گذر الچه بافی
فیض آباد- بدخشان

>>>   جان برادر!
از ربانی چه گله؟ بیچاره از دست مسعود روز نداشت، با یک نام خالی چه میکرد؟ با وجود صلاحیت کمی که داشت، باز هم توانست کار های خوبی انجام دهد، اعمار یک هوتل بر بالای در یای کوکچه نمونه ای از کارهایشان است، نیمی از شهر فیض آباد مرکز این ولایت را بپایش قبالۀ شرعی نمود، خورد ساختن عرض سرک شهر نو فیض آباد بمنضور حفاظت از تعمیر های کنار سرکش، شاهکاری دیگری است که از جانب استاد محترم صورت گرفته است، دیگر چه باید میکرد که نکرد؟ شما بگوئید.
تشکر
گ-ک

>>>   53فیصد منابع ابی افغانستان ره دارا است اما متاسفانه 1فیصد ام استفاده نمیشود. اگر 10بند بند برق در در یا های کوکچه و امو جور شود تمام افغانستان ره چراغان میکند .
ر از ارگو

>>>   زیببا ودیدنی بود تشکر

>>>   آری هم میهنان محترم!بدخشان ازهمه خوبی ها برخوردار است. مگر فرزندانی نا خلفی در بالین زمام داران ومویسفیدان شکم پروری داشته که درهر زمان بجز منافع شخصی شان به کوچک ترین فکر در راستای ابادی این سر زمین دورافتیده هم نداشته اند.بطور مثال اهالی ولسوالی بهارک که دران سه دریای بزرگ به هم یکجا میشوند تا حال ازنعمت برق محروم اند.

>>>   آنقدر زیبا هم که شنیده بودم، در این عکس ها خبری نیست. کوههای خشک و یک رودخانه کوچک نشان دادن در شأن ولایت بزرگ و باستانی بدخشان نیست. خوب بود که از رودخانه های خروشان و سرسبزی و برف های همیشگی کوههای بدخشان که از موتروانان و مسافران بدخشان شنیده بودم عکس می گذاشتید. ما مهاجرین دور از وطن را اشتها سوز نکنید. احساس می کنم که بدخشان باید خیلی زیبا تر از این عکس ها باشد.
حسین هزاره از ایران

>>>   کا ش مه هلیکو پتر شخصی میدا شتم تا کنج کنج وطن خو د را چکر میزدم در کنا ر آن خطر پر تا ب را کت تو سط طا لبا نیز متصور است .
بیسو اد

>>>   بنام خداوند که انسان را کرامت بخشید
یکی از مشکلات عمده اهالی بدخشان در طول چندین ده نداشتن سرک و برق بود که بعد از انتظاری فراوان سرک فیض آباد -کشم تقریبا بمدت بیشتر از دوسال میشود که کار آن ادامه دارد اما ایا توقع مردم بدخشان همین سرک بود ؟ بلکه نه این سرک فعلی که میخواهند بسازند از لحاظ انجینیری برای این گونه مناطق کوهستانی دیزاین نشده است بطور مثال در دره های که باید پل های بزرگ ساخته میشد به یک دانه ویا دودانه پیپ های فولادی( بلول که قطر آن بیشتر از 600 سانتی متر نیست) اکتفا نمودند در صورت که آنها در جای استفاده میشود که از سنگ خبری نباشد و همه میدانند که دره های بدخشان در مسیر راه کشم - فیض آباد همیشه باداشتن سیل های خطرناک وسنگ های فراوان جاری میشود.با تاسف فراوان تا هنوز نه از ولایت خبری است و نه هم از کسی دیگری که جلو اینگونه خود سری هارا بگیرد .
من از همین طریق به تمام خواننده گان محترم سایت و بخصوص بکرسی نشسته گان این ولایت خواهش میکنم که یک بار اگر لطف بفرمایند واز سرک کشم - فیض آباد دیدن نمایند. در همین روزهای بهاری شرکت قرار کننده بعداز هر باران به مدت دو یا سه روز پلچک های ساخته خود را پاک کاری میکند اما بعداز رفتن آنها مردم اهالی و تمام ادارات شاید همین پلچک ها را در مدت یکماه هم نتوانند پاک کاری نمایند . باز هم خواهش بنده نه بلکه خواهش تمام اهالی ولایت بدخشان از والی بدخشان و وکلای مردم این است که در باره کوشش نمایند. تا در آینده دو باره مردم دچار مشکلات نشوند .
زبیر از بدخشان

>>>   سلام
افغا نستان بهترین مناظر طبیعی را دارد لطفا از نقاط دیگر افغانستان نیز تصویر پخش کنید با سپاس
شفیق افغان مسکو .

>>>   با تشکر از عکسها و مطالب شما. لطفا در مورد دیگر ولایتها نیز معلومات ارائه دهید.
رها_ ازاد

>>>   برادران عزیز و خواهران گرامی ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام....... ما شما در پیشرفت ولایت بدخشان میباشد واز دولت اروزی تمام ما پیشرفت مملکت ما می باشد و او هم یک ولایت ما ....بیبند پایتخت ما کـــــــــابل به چی فقر وبیچاره گی مردم زندگی می کنند از برای خدا در زیری خیمه زندگی می کنند و ما از دولت خواهان سرکهاوبرف بدخشـــــــــــــــــــــان را داریم ..........
بااحترام اکبر از کابل

>>>   وظن قربان ذره ذره خاک و گوشه وکنارت
ای کاش دشمنان ات ترا ارام بگذارند
خداوند انانیرا که در دامن تو بزرگ شده اند ازاب و خاک تو استفاده کرده اند و بتو خیانت میکنند نابود سازد .
مرغلی تنها

>>>   قربان طبعیت زیباولایت بدخشان
زلمی کشوری بدخشانی.....
ازولایت تخار

>>>   افغانستان کشورزیباست که دربین کشورهای جهان ازطبیت زیبا اش معروف است طبیت دست ناخورده وخدای خصوصآولایت بدخشان.تشکر
احمدمنیر"اکبری"ازولایت تخار

>>>   افغانستان کشورزیباست که دربین کشورهای جهان ازطبیت زیبا اش معروف است طبیت دست ناخورده وخدای خصوصآولایت بدخشان.تشکر
احمدمنیر"اکبری"ازولایت تخار

>>>   سلام به تمام خو اهران و برادران
چند قطعه شعر را جـــــــــــــــــــــــــــــــــــــع به بدخشان.
ندارد مو نس و همدم بدخشانی که ما داریـــــــــــــــــــم
به که اظهار دا ریم آه فغـــــــان که ما داریـــــــــــــــــــــــــــم
توجه نیست در شار وال که بیند کوچه های شــــــــــــهر
پر از بوی کثا فا ت است خیا بان که ماداریـــــــــــــــــــــم
نه بر ق است بهر ما نه آب جوی بهر زمیــــــــــــــــــن داری
به هدر میرود آب فرا وان که ما داریـــــــــــــــــــــــــــــــــــــم
دهی تو فیق یا رب دا وران ملـــــــــــــــــــــــــــــــــــــت ما را
کنند روشن چراغ شام هجـــــــــــــــــــــــران که ما داریم
تشکر
امید و ارم جلب تو جه خو انندگان محترم قرار گیـــــــــــــــــــــرد.
مسعود عمر (زاده) از ولسوسلام به تمام خو اهران و برادران
چند قطعه شعر را جـــــــــــــــــــــــــــــــــــــع به بدخشان.
ندارد مو نس و همدم بدخشانی که ما داریـــــــــــــــــــم
به که اظهار دا ریم آه فغـــــــان که ما داریـــــــــــــــــــــــــــم
توجه نیست در شار وال که بیند کوچه های شــــــــــــهر
پر از بوی کثا فا ت است خیا بان که ماداریـــــــــــــــــــــم
نه بر ق است بهر ما نه آب جوی بهر زمیــــــــــــــــــن داری
به هدر میرود آب فرا وان که ما داریـــــــــــــــــــــــــــــــــــــم
دهی تو فیق یا رب دا وران ملـــــــــــــــــــــــــــــــــــــت ما را
کنند روشن چراغ شام هجـــــــــــــــــــــــران که ما داریم
تشکر
امید و ارم جلب تو جه خو انندگان محترم قرار گیـــــــــــــــــــــرد.
مسعود عمر (زاده) از ولسوالی ار غنچخواه قر یه سمدره ولایت بدخشان محصل صنف 13 دپار تمنت انگلیسی تر بیه معلم فیض آباد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است