حکومت فعلی چون اژدهای 7 سر است
در انتخابات ریاست جمهوری کشور حکومتی به وجود آمد که بر اساس توافق سیاسی با میانجی گری وزیر خارجه آمریکا شکل گرفت، حکومتی که درحال حاضر بر کشور به مانند اژدهای 7 سر عمل می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۷    ۱۳۹۴/۵/۱۱ کد خبر: 100068 منبع: پرینت

پس از تشکیل حکومت وحدت ملی در کشور ثبات سیاسی به عنوان یک مساله ناپایدار مطرح شده است. علاوه بر این که فقدان ها و نارسایی ها در تشکیل یک حکومت خوب احساس می شود، مشکلات زیادی نیز هر روز بر حکومت وحدت ملی فشار وارد می شود تا ساختار حکومت نامتوازن تر جلوه کند.
با این حساب این سوال مطرح می شود که شکل گیری حکومت وحدت ملی با توافقنامه سیاسی میان دو تیم مشکل به وجود آورده است یا این که خود حکومت وحدت ملی با توجه به ساختار 2 قطبی بودن آن نمی تواند نتیجه مطلوبی از عملکرد خود بگیرد؟ از سویی با توجه به مصلحتی بودن حکومت، قربانی دادن ملت در نتیجه عدم ثبات امنیتی و سیاسی و تحمل وضعیت کنونی کشور مشکل چه می تواند باشد؟

محمد اکبری نماینده مردم در خانه ملت در برنامه راه حل در این مورد می گوید: در قانون اساسی افغانستان، نظام حاکم براساس سیستم دموکراسی پیش بینی شده است و زمامداران بر اساس رای وانتخابات، اداره کشور را بر عهده می گیرند که به آن حکومت مردم بر مردم نیز می گویند.

وی افرود: در این نظام مردم با رای خود مدیران جامعه و نظام خود را تعیین می کنند اما متاسفانه در آخرین انتخابات ریاست جمهوری حکومتی به وجود آمد که براساس توافق سیاسی و با میانجی گری وزیر خارجه آمریکا شکل گرفت. حکومتی که در حال حاضر مانند اژدهای 7 سر بر کشور حاکم است.

اکبری در ادامه گفت: این حکومت که نتیجه توافق 2 تیم است بیشتر برای استفاده و بهره سیاسی از این کشور همت گماشته تا این که برای ملت و بهبود نظام و وضعیت امنیتی، سیاسی و اجتماعی کشور کار کنند. برهمین اساس سبب شده است تا حکومت بیشتر به سوی ضعف و فساد حرکت کند. من نیز خوشبین نیستم که این حکومت بتواند بر مشکلات پیروز شود و خدمات بهتر نسبت به حکومت قبلی برای مردم ارایه دهد، چرا که توقع داشتیم نسبت به حکومت قبلی پخته تر عمل کند.

وی در رابطه به اینکه آیا مشکل از ساختار دو قطبی حکومت است یا در قدرت طلبی های تیم ها گفت: در هر دو صورت یک نتیجه در پی خواهیم داشت. کسانی که در راس امور قرار دارند آن گونه که شایسته بود در جایگاه خود قرار نگرفته اند. متاسفانه این توانمندی وجود ندارد که قدرتمندان خود را وقف وطن و مردم کنند. آنان کوشش می کنند تا گروه و دارو دسته خود را راضی نگه دارند و از حکومت و موقعیت موجود بیشتر استفاده کنند.

استاد اکبری در مورد تاثیر برگشتن قدرتمندان به آغوش اقوام خود و حتی ملیشه سازی آنان بر گسستگی ملت گفت: آنچه که ما به آن نیاز داریم و می تواند کلیدی باشد برای حل خیلی از معماها، اتکای به اخوت اسلامی که خداوند نیز در قرآن کریم ما را برادر یکدیگر خوانده است.

وی افزود: ما به زمامدارانی نیاز داریم که بر این اصل و روحیه وحدت ملی باور داشته باشند و نه به عنوان یک حرکت تبلیغاتی عوام فریبانه از ان استفاده کنند. کسانی که گرایش قومی دارند و منافع ملی برای آنان مهم است نمی توانند پراکندگی ها در افغانستان را جمع کنند چرا که بر باور من آنان به فکر منافع شخصی و قدرت طلبی های خود هستند و بیشتر نیز به دنبال افراد و عناصری هستند که تامین کننده خواسته های آنان و منقبت گوی آنان باشد تا پایه های قدرت شخصی آنان را محکم تر کنند.

نماینده مردم در خانه ملت در مورد ناگزیر بودن مردم بر تحمل وضعیت کنونی نیز گفت: دو حالت را نهی می کنم. اول این که مردم تسلیم باشد، چیزی نگوید و هر امری را به تقدیر محول کنند که من آن را رد می کنم و حالت دیگر آن که پرخاشگر باشد که این نیز مشکل را بیشتر می کند و سبب تضعیف بیشتر حکومت است. حالت مطلوب این است که مردم آگاه و هشیار باشد، درعین حال که حکومت را حمایت کنند انتقاد گر و اصلاح طلب نیز باشند.

اکبری با توجه به انتقادهایی که صورت گرفته و نتیجه نداده است گفت: بسیاری از افراد هستند که منفعت خود را در وضعیت موجود می بینند و سعی بر پوشاندن نواقص می کنند. اگر اصلاح طلبی ملی و سراسری شود، اکثریت ناراضی با یکدیگر پیوند بخورد و از آگاهی یکدیگراستفاده کنند، معلومات خود را با یکدیگر تبادله کند و نیروهای خود را در کنار یکدیگر بگذارد و درصدد آن باشند تا اوضاع خوب شود قطعا زمامداران غافل نیز آنان را درک خواهند کرد چرا که اگر بیشتر از این به خواسته های مردم اعتنا نکنند اجازه عمل از آنان گرفته می شود و ملت اگر بخواهد قادر به اصلاح زمامداران خودسر، متکبر و مستبد خود خواهند بود.

وی همچنین برای بیرون رفت از این وضعیت ملت را دخیل دانسته و گفت: باید میان منافع عمومی و شخصی تفکیک صورت بگیرد. متاسفانه احساس می شود زمامداران بیشتر در جهت اغفال و عوام فریبی کار می کنند. مشکل افراد این است که منافع شخصی خود را بالاتر از منافع عامه مردم می دانند و باید به جایی برسیم که این موضوع بر عکس شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک سر از اژدها شما خود تان استید که هر روز... افغانها را خورده سیری ندارید.

>>>   راست گفتی واضحترش یعنی بین 7 تنظیم تقسیم شده ودارای هفت سر شده
حکومت شمادر سال 1371 دارای پانزده سربود هفت یکی هشت دیگرش یعنی هشتگانه جمع هفتگانه
( ر )

>>>   واقعاًکه اژده های هفت سراست:
1- اشرف غنی.
2- جنرال دوستم.
3- سروردانش.
4- عبدالله عبدلله.
5- احمدخان .
6- حاجی محقیق.
7- ضیامسعود.
به ترتیب هفت نفرماننداژده های هفت سراست.
ع

>>>   موش7 سر است هاها اژدهای را تو دیدی تاحالا ؟ما از دالخورها چتلستان و مزدورهای آن مردم مارا میکشند اگر مااژدهای بودم کسی از ما میترسید نه که به خانه ما بیادی هرکاری میخاهد بکند

>>>   ... و این اژدهای هفت سر که غیر از یک سر آن (اشرف غنی) که مجاهد نیست و بقیه سرهای آن مجاهدین اند افغانستان را با خاک یکسان ساخت!

>>>   اژدهای 7 سر قا تلین و وطن فروشان اند اگر نمی بودند چرا استعداد ها را قدر نکر دند پس قول و بول شان یکسان است

>>>   اژدهای هفت سر نیست بلکه روباه ترسوی محیلی بیش نیست

>>>   همین یک سر که خان محمد است یا محمد خان- درینروزها هیچ درک ندارد!!!!!!!!!!

>>>   سر های دیگه هم هستند ولی زیر لحاف

>>>   حرف استاد اکبری را عوام مردم نمی فهمند. خواص به دنبال فریب عوام اند. از این رو وقتی مردم افغانستان متوجه اشتباهش می شوند که شاید نه استاد اکبری و نه نسل کنونی وجود داشته باشند. بلکه این حرف استاد را بعد از سالهای طولانی نوادگان ما درک خواهند کرد.
مهاجر افغان

>>>   حرف استاد اکبری کاملا دلسوزانه است.
مهاجر افغانی

>>>   در جامعه کم سواد و احساسی مردم افغانستان حرف استاد اکبری خریدار ندارد. هر وقت مردم افغانستان عقلشان شکوفا شدند به این مطالب پی خواهند برد.
مهاجر افغان.

>>>   از قدیم گفته است سر یک است اما دیگران درد سر است.
سر یک سر است که سری استاد اکبری باشد اما شش سری دیگه از هفت سر درد سر است.
م - از بامیان

>>>   مهاجر افغان!
کوشش مکن با این نظریات تان از اکبری صاحب یک «سر» دیگر بسازی و با هشت سر شدن اژدها مشکل دیگری بر مشکلات مردم اضافه بسازی!!!!!!!

>>>   سلام به همه دوستان وطن پرست و دل پاك
من نظريه استاد اكبري را كاملآ تاييد ميكنم، حالت فعلي دولت وحكومت حاكمان بر سر اقتدار كه فروخته شده گان اجنبي ها استند،افغانستان را به يك وضعيت بسيار وخيم كه ممكن تا هنوز در تاريخ ثبت نه شده باشد ميبرد، واان وقت باز پيشيماني فايده نه دارد،اغاي اكبري يك اشاره بسيار باريك به اين موضوع كرده است،كه اشخاص نا عقل انرا درك كرده نه مي تواند،،اين اژدہ هفت سر اشخاص منفور، خود خواه، بي دانش سياسي وملي ،ابن الوقت، وحتي بي سواد ها استند كه اجنبي ها انرا به قدرت رسانده است، وسر ان نام حكومت وحدت ملي مانده است، درحقيقت اين هابر ضد وحدت ملي به حيث وسيله استعمال ميشود، اين هفت اژده ها، خود را نماينده قوم خود حساب ميكند، در حال كه عمل اين ها مغاير با منافع قوم خودش است،
ملت افغان كه از اقوام مختلفه ساخته شده است ،به عقايد ملي خود، به منافع كشور خود،به دورنما سرنوشت نسل اينده خود تفكر ساليم وحقيقت ياب دارد، به شكل انفرادي وگروهي فكر نه مي كند بلكه به صورت عمومي وكشوري سنجش وارزيابي ميكند،وموفقيت بدست مي اورد.
تشكر
عبدالولي اززابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است